Можна багато говорити про користь фізичних вправ, закликати виконувати їх, але ефект буде незначним, якщо в оченятах хлопчиків і дівчаток не запалає вогник непідробного захвату. Дошкільнята наполегливо вимагають гри. Це їхня природа, їхнє життя. Тому впроваджуємо в практику театр фізичного виховання та оздоровлення дітей дошкільного віку, провідною ідеєю якого є ігровий стиль роботи. Ми працюємо за принципом: “Граючи – оздоровлювати; граючи – виховувати, граючи – розвивати, граючи – навчати”. Кожному заняттю і кожній вправі даю назву, взяту з реального життя, зрозумілу дошкільнятам. Діти швидко входять у пропонований образ і сприймаючи його, старанніше виконують рухи, проявляють волю, терплять утому. При цьому вони ще й отримують велику емоційну насолоду. Не забули і про ритмічну гімнастику. ЇЇ елементи вводимо будь-коли: під час гімнастики пробудження, на фізкультурних заняттях, в ході свят і розваг. Завжди дають дітям змогу не лише порухатись, а й дарує їм радість цього руху. Після такого рухливого відпочинку в дітей поліпшується настрій, загострюється увага, відновлюється працездатність. Подобаються малюкам спортивні ігри та вправи. Цікаво проходять у нас ігри з елементами змагання. Свої здібності та вміння вихованці демонструють під час спортивних свят і розваг. Тут жоден не буває глядачем, всі діти – учасники. Розуміємо, що забезпечити міцне здоров’я дітей неможливо без постійного зв’язку з сім’єю. Звичайно, всі батьки прагнуть бачити своїх дітей здоровими та життєрадісними. Ми пропонуємо анкетування, на основі якого можна буде з’ясувати, як організовується в сім’ї дозвілля, прогулянки. Цілеспрямована робота з фізичного виховання, система оздоровчих заходів сприяють покращенню фізичного розвитку дошкільнят, зміцненню їхнього здоров’я. Хочеться бачити втішні результати і в нашому дошкільному закладі. Малі усвідомлюють, від чого залежить уміння швидко бігати, легко і красиво ходити, бути стрункими, витривалими, терплячими. Наші вихованці життєрадісні й бадьорі. Ми впевнена, що вони потоваришують з фізичною культурою і спортом у школі і в подальшому своєму житті. Виховання міцного, фізично підготовленого підростаючого покоління є одним з найважливіших завдань в системі національної освіти. Сьогодні основною турботою всіх нас, дорослих, має бути прояв максимальної людяності, захист дітей, забезпечення їхнього конституційного права на здоров’я і повноцінне життя. Фізично здорова дитина – це здорова психіка, здорова духовність і достатній обсяг набутих знань.
Гасло, яке стало головним: «… турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили». (В.О.Сухомлинський).
Гімнастика є цілюща частина медицини. Платон
Функції постави:
За визначенням учених постава — це звичне положення тіла людини у спокої та під час руху. Формується постава, починаючи з раннього віку, в процесі розвитку, росту і виховання дитини. Правильна постава робить фігуру людини красивою і сприяє нормальному функціонуванню рухового апарату та всього організму людини в цілому. Тому необхідність формування правильної постави є не лише естетичною, а й медичною вимогою.
Постава виконує дуже важливі для життєдіяльності людини функції:
- утримує кістки і суглоби у правильному положенні, оптимізуючи роботу м'язів;
- дає змогу знизити надмірне стирання суглобних поверхонь;
- зменшує навантаження на зв'язки, що підтримують суглоби хребта;
- запобігає фіксації хребта у неправильному положенні;
- запобігає втомі, оскільки м'язи працюють ефективніше, даючи змогу організму витрачати менше енергії;
- сприяє поліпшенню зовнішнього вигляду.
Показники правильної постави:
- вигини хребта виражені помірно
- лопатки розташовані симетрично
- плечі перебувають на одному рівні
- живіт підтягнутий
- ноги прямі
- м'язи добре розвинені
- хода легка
Порушення постави можуть призвести до патологічних змін у хребті й інших суглобах, погіршення діяльності органів кровообігу, дихання, травлення, до зниження зору, головного болю тощо.
Чинники, що впливають на поставу
Є багато чинників, що негативно впливають на поставу. Зміни у скелеті можуть бути вродженими або набутими, зокрема у результаті перенесеного захворювання. Скажімо, існує взаємозв'язок між зниженням слуху на одне вухо і поганою поставою. Людина, бажаючи краще чути, весь час нахиляє голову в бік того, хто говорить. Це входить у звичку і з часом призводить до порушення постави.
На формування постави можуть впливати і деякі особистісні риси. Дуже часто невпевнену в собі дитину із заниженою самооцінкою можна помітити за неправильною поставою. Адже діти, які комплексують з приводу своєї зовнішності, намагаються бути менш помітними, тому голову понуро опускають униз, а плечі зводять уперед. У таких дітей поступово розвивається кособокість, сутулість, грудна клітка робиться вузькою і плоскою, кути лопаток відходять від хребта, набираючи вигляду крилець, живіт подається вперед. Це призводить до того, що рухливість грудної клітки зменшується, дихання стає менш глибоким, знижується життєва ємність легень, самопочуття погіршується, дитина швидше стомлюється. Поява цих симптомів негативно впливає на самооцінку дитини, яка занижується ще більше.
Рекомендації батькам щодо формування правильної постави у дітей
Ми багато чуємо про правильну поставу, про те, наскільки важливо стежити за нею, як це гарно і корисно. Що ж потрібно робити для її підтримання у гарній формі? Як навчити дітей піклуватися про свою спину?
Для цього ми рекомендуємо батькам:
* своїм прикладом постійно показувати дитині, як потрібно правильно ходити і стояти;
* постійно слідкувати за поставою дитини в положенні сидячи - спина дитини менше стомлюватиметься, якщо вона опиратиметься на спинку стільця, а ноги стоятимуть на підлозі або на підставці усією стопою;
* залучати дитину до фізичної культури, спорту, забезпечувати різні навантаження на м'язи з метою їх тренування, адже слабкі м'язи погано утримують скелет;
* забезпечити дитині повноцінне харчування, яке сприятиме нормальному розвитку мускулатури і скелета дитини, яка росте;
* враховувати, що на формування постави впливають звички повсякденного життя - манера стояти, ходити, сидіти за обіднім столом, під час перегляду телевізійних передач, тому потрібно попереджати формування звичок, які можуть згубно вплинути на поставу;
* слідкувати, щоб дитина носила сумку то на правому, то на лівому плечі. Це попередить викривлення хребта, плечі будуть рівними, постава - правильною.
* слідкувати за тим, чи правильно дитина ходить:
- великий палець ноги має бути направлений уперед;
- внутрішні поверхні стоп під час ходьби мають перебувати близько одна від одної, а коліна не повинні стикатися;
- руки не повинні «бовтатися» із боку в бік, права рука має рухатися вперед одночасно з лівою ногою, а ліва рука — з правою ногою.
Поради батькам
Рухливі ігри – важливий засіб всебічного виховання дітей дошкільного віку. Правильно підібрані ігри сприяють гармонійному розвитку організму дошкільників.
Рухливі ігри фізично розвивають дітей: зміцнюють кістково-м’язеву системі і мускулатуру (міжреберні і черевні м’язи, діафрагму), збільшуються ріст, об’єм грудної клітини, вага, гнучкість і рухливість у суглобах, поліпшується працездатність дихальних органів, вентиляція легенів. Під впливом вправ посилюється діяльність серцево-судинної системи.
Під час рухливих ігор посилюється діяльність не тільки кровоносних, а й лімфатичних систем. Відбувається нормальний перебіг всіх життєвих процесів організму. Рухливі ігри на свіжому повітрі загартовують організм, підвищують витривалість і збільшують опірність до захворюваність. Тренований організм дитини досконаліше реагує на несприятливі впливи.
Рухливі ігри задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду. За допомогою ігор у дошкільнят закріплюються та вдосконалюються різноманітні вміння і навички основних рухів (ходьби, бігу, стрибків, рівноваги). Розвиваються такі важливі фізичні якості, як швидкість, спритність, витривалість.
Значний вплив мають рухливі ігри на виховання морально-вольових якостей. Свої дії учасники гри підпорядковують її правилам. Правила регулюють поведінку, сприяють вихованню свідомої дисципліни, привчають відповідати за конкретні вчинки, розвивають почуття товариськості. У колективних іграх у дитини формується поняття про норми громадської поведінки, виробляються організаційні навички, виховується прагнення до перемоги, сильна воля, стійкість, витримка. Спільний інтерес, викликаний грою, об’єднує дітей в дружний колектив.
Навіть маленькі і фізично слабкі діти можуть бути самостійними і навіть непереможними, якщо проявлять швидкість, спритність, якщо будуть діти не одні, а разом, в другому колективі.
Рухливі ігри в основному колективні. Тому у дітей виробляються елементарні вміння орієнтуватися в просторі. Гра допомагає дитині перебороти сором’язливість, невпевненість в собі. Часто буває тяжко, змусити дитину виконати якийсь рух на очах у всіх.
У рухливих іграх у дітей виробляються організаційні навички, вміння зважати на обставини. Діти привчаються стояти на місці, коли їм хочеться бігти, терпляче ждуть певного сигналу, щоб стрибнути або кинути м’яч у ціль. Вони свідомо cтримуються, додержуючи певних правил поведінки, щоб не порушити встановленого порядку.
Вольові зусилля допомагають дітям координувати свої рухи, цілеспрямовано застосувати їх, свідомо виконувати встановлені правила.
Рухливі ігри ефективно впливають на розумовий розвиток дитини, допомагають уточнити уявлення про навколишній світ, різні явища природи, поширюють кругозір.
Цінність гри полягає ще й в тому, що вона викликає радісні переживання, задоволення, життєрадісність, активність, позитивно впливає на нервову систему і дає певні фізіологічні й виховні наслідки. І.П. Павлов писав: “А радість роблячи вас чутливими до кожного прояву життя, до кожного враження буття, – однаково як до фізичного так і до морального, – розвиває, зміцнює тіло”.