Методичні рекомендації по проведенню мистецького тижневика у рамках Міжнародного Дня музики відповідно до розділу «Дитина у світі мистецтва» освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина».
Мистецтво є своєрідним індикатором рівня культури суспільства загалом та особистості зокрема і що надзвичайно важливо здатне надихати, мотивувати й спонукати особистість до самовдосконалення. Тож невипадково назва освітнього напряму — “Дитина у світі мистецтва” — набула нового звучання в останній редакції Базового компонента дошкільної освіти та, відповідно, в оновленій комплексній освітній програмі “Дитина”. Автори прагнули таким чином зробити акцент на ролі мистецтва в розвитку особистості дитини та в дошкільній освіті загалом. Мистецька освіта дошкільнят не має на меті виховання художників, музикантів, акторів. Але здібності, якості, компетентності, що формуються і розвиваються в мистецьких видах діяльності, є інструментом творення дитини як особистості та збереження її унікальності. Залучення до мистецтва не лише збагачує особистий, індивідуальний досвід взаємодії дитини зі світом, а й допомагає їй навчитися проникати у внутрішній світ іншої особистості.
В оновленій освітній програмі для дітей від 2 до 7 років «Дитина» у підрозділі «Музика» використання музики як універсального засобу впливу на розвиток дитячої особистості визначено головною метою у консолідації зусиль та рівноцінного партнерства музичних керівників, вихователів, батьків у розвитку музичних здібностей дітей; формуванню у них емоційно-позитивного ставлення до музичних видів діяльності (співи, слухання, гра на музичних інструментах, музично-ритмічна діяльність, музична гра) та дано багато рекомендацій з форм організації мистецької діяльності дітей, які передбачають слухання, обговорення, інсценізацію літературних і музичних творів, зустрічі з композиторами, акторами та детально розписано за віковими групами у розділі «Дитина у світі мистецтва».
Під час використання слухання музики у різних освітніх формах роботи з дітьми слід враховувати психологічні особливості дошкільників: їхню надзвичайну емоційну чутливість і здатність до чуттєвого сприйняття, завдяки чому їм легше, ніж дорослим, побачити кольори музики, відчути її духмяність, смак, настрій. Щире слухання музики викликає бажання «увійти» в музику, злитися з нею в єдине ціле. Емоційність дошкільників стимулює дії під музику – танці, хореографічні фантазії, заплющення очей та візуалізацію музичних образів, уявне малювання під музику. Музичні образи є допоміжнім засобом у пізнанні об’єктів та явищ природи, мистецтва, літературних героїв, забезпечують повноцінне сприймання природи у всій її красі. Так, музику дощу допоможе почути п’єса В.Косенка «Дощик», відчути красу сезонних змін у природі – цикл «Пори року» П.Чайковського, пофантазувати на зоологічні теми – цикл «Карнавал тварин» Сен-Санса тощо.
Вправи із психогімнастики, персонажами яких є об’єкти та явища природи (берізка, сонечко, хмаринка, вітер, листячко тощо), об’єкти для живописного, пластичного, конструктивного образотворення допомагають активізувати емоційну сферу і також супроводжується музикою. Наприклад, вправа «Я - листячко» виконується під музику П.Чайковського «Жовтень», яка допомагає дітям рухатись повільно, плавно, нагадуючи вальс осіннього листя, але не забувати про врахування психологічних особливостей дошкільників, так як не усі діти бажають уявляти себе листячком. Зі свого педагогічного досвіду пам’ятаю дівчинку, яка під час такого етюду відмовилась уявляти себе листочком, пояснюючи нам, що коли дерева восени скидають листя то воно лежить на землі і по ньому ходять.
Під час ознайомлення дошкільників з природою слухання музики привертає увагу до звуків природи – шум моря, шелестіння листя, крапання дощу, заметіль, вітер, грім, сюрчання коників. Звуки природи можна відтворювати голосом, плесканням в долоньки, пальчиками, ніжками або ж використовувати гру на музичних інструментах.
Вдало підібрана музика спонукає дитину вільно, пластично рухатися, орієнтуватися в просторі, самостійно фантазувати тощо.
Для розвитку позитивного емоційного ставлення дітей до об’єктів природного і соціального довкілля особливо важливо, щоб музика лунала в повсякденному житті дитячого садочка в найрізноманітніших ситуаціях, тобто стала неодмінним супроводом усіх дійств, спрямованих на розв’язання питань мистецької, екологічної, мовленнєвої освіти дошкільнят.
В навчально-методичному посібнику «Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» йдеться про місце планування музики, яка не може обмежуватися лише музичною залою. Місце планування музики слід «винести» у коридори, групи, вулицю. Такий підхід дає змогу життю в ЗДО набути нових фарб: діти охочіше виконують завдання, бо їх підбадьорює музика; легше засинають, бо вона заспокоює малюків, із задоволенням граються в супроводі приємних мелодій. Мимоволі накопичується слуховий досвід, гармонізується нервова система. Користь і радість – подвійна!
Про цілющі властивості музики відомо ще з античних часів. Стародавні греки використовували благотворне звучання арфи з метою нормалізації психічного здоров’я.
Геніальні композитори XVIII ст. Моцарт і Гендель написали «Heilmusik» (з німецької «хейлмузік» - цілюща музика) для тих, хто страждає від хронічного головного болю. У сучасній психології є навіть наукова гіпотеза «ефект Моцарта», яка описує поліпшення когнітивної діяльності людини під впливом музики Моцарта або класичної музики загалом. У процесі прослуховування музичних стимулів у різних системах передачі сигналів мозку відбуваються певні зміни. Саме тому важливо, щоб музика в дитячому садочку лунала не лише під час свят, розваг, занять, а і у повсякденному житті. Використання музичних творів у години прийому дітей, на прогулянках, під час організації сну, харчування збагачує малюків новими враженнями, що сприяє формуванню розвитку самостійної творчої ініціативи, а також позитивно впливає на здоров’я.
Співавторка нової редакції БКДО, кандидат педагогічних наук Антоніна Шевчук наголошує на те, що задля розвитку самостійної мистецької діяльності в груповій кімнаті мають бути створені, оновлені чи заново впорядковані осередки мистецтва — для театралізованих ігор, образотворчої діяльності, музичної та хореографічної активності. А для розвитку здатності здійснювати вибір мистецької діяльності (і будь-якої іншої) варто встановити дошку вибору і розробити разом із дітьми правила користування нею. Забезпеченню наступності дошкільної й початкової ланок мистецької освіти серед інших чинників може посприяти впровадження тематичного підходу, зокрема проведення тематичних днів і тижнів.
Зокрема, гарними приводами для організації таких заходів можуть стати всеукраїнські та міжнародні свята:
- Міжнародний день музики (1 жовтня)
- Всесвітній день поезії (21 березня)
- Всеукраїнський день художника (11 жовтня)
- Міжнародний день театру (27 березня)
- Всесвітній день танцю (29 квітня).
У такі дні варто уникати пафосності, натомість намагатися привнести більше душевності, можливостей для прояву індивідуальності й творчості. Доречною може стати зустріч із митцем. Провідною умовою реалізації завдань освітнього напряму має стати створення в ЗДО універсального розвивального мистецького середовища. Сучасне соціальне і предметнопросторове середовище має бути придатним для формування мистецько-творчої компетентності дітей, зокрема малят з особливими освітніми потребами, мотивувати їх до діяльності та творчості, реалізації власних можливостей.
Отже, Першого жовтня відзначається Міжнародний день музики.
Цей день започатковано ще 1975 року за рішенням ЮНЕСКО. Одним з ініціаторів його святкування був композитор Дмитро Шостакович. Зрозуміло, що цей день — насамперед свято музикантів. У всьому світі на його честь влаштовують великі концертні програми з участю кращих артистів та художніх колективів. За традицією, цього дня звучать твори зі скарбниці світової музики. Студенти зазвичай влаштовують вечори музичного гумору.
Цікаво, що у Франції свято музики відбувається 21 червня — у найдовший світловий день. Цього дня музика лунає всюди: у концертних залах, на вулицях, майданах, у квартирах. Кожен, хто вміє грати на музичних інструментах, грає; хто вміє співати — співає; хто любить танцювати — танцює; а той, хто поки що не відкрив у собі ці таланти, слухає виконавців і разом із ними радіє життю, утверджуючи його через музичне мистецтво.
Багато хто з відомих музикантів спеціально цього дня поспішає до Франції, щоб безоплатно виступити на сценічних майданчиках просто неба. Відбуваються паради оркестрів, концерти з участю зірок та менш відомих музикантів. Звучать музичні твори усіх жанрів, від класичної музики до найсучасніших музичних течій. Загалом ці заходи відбуваються у другій половині робочого дня, проте святковий настрій у країні панує від самого ранку, а свято триває до наступного дня.
Антоніна Шевчук пропонує застосувати чи не весь педагогічний арсенал форм, методів і прийомів при організації тематичного дня або тижневика. Насамперед у дитячому садку від самого ранку має звучати хороша класична, народна, сучасна музика — як в інструментальному, так і вокальному виконанні. На заняттях із музики слід створити особливу атмосферу, а всі інші — музично оформити. Не варто забувати й про веселі музичні розваги. Саме ж музичне свято можна влаштувати як мандрівку різними містами України, країнами Європи, різними континентами зі слуханням музики народів світу.
Важливо, щоб діти долучилися до думки: цього дня світова спільнота утверджує життя через музичне мистецтво, радіє відкриттю музичних талантів, бодай і в таких маленьких дітях, як дошкільнята. Нехай цей день запам'ятається дітям тим, що вони разом із дорослими у вільній, невимушеній атмосфері насолоджувалися слуханням улюблених музичних творів, виявляли себе у творчій грі на музичних інструментах, діставали насолоду від співів, спільних хороводів тощо.
ЕТАПИ РОБОТИ НАД МУЗИЧНИМ РЕПЕРТУАРОМ: ЗМІСТ, ПРОГРАМОВІ ВИМОГИ, МЕТА, ЗАВДАННЯ
Третій рік життя
Етапи роботи | Вид музичної діяльності: слухання музики | Вид музичної діяльності: музично-ритмічні рухи | Вид музичної діяльності: співи | Вид музичної діяльності: гра на музичних інструментах |
І. Ознайомлення (1 заняття) | Вступна бесіда, первинне прослуховування. Учити дітей уважно слухати музику. Ознайомити з рухами до твору за потреби (за демонстрацією дорослого). Визначення дорослим характеру музики | Знайомство з таночком, грою, вправою (музикою і рухами), які демонструє дорослий. Заохочувати до танцю, до виконання ритмічних рухів. Спонукати повторювати рухи за дорослим | Вступна бесіда, ознайомлення з піснею (виконання дорослим), визначення дорослим її характеру, пояснення нових слів. Заохочувати дітей до співу | Ознайомлення з музичним інструментом, із прийомом гри на ньому. Демонстрація гри на інструменті дорослим під музику. Заохочувати дітей до музикування |
II. Розучування (2 і більше) | Учити дітей впізнавати музичний твір, розрізняти початок і кінець музики. Розвивати емоційний відгук на музику, увагу. Учити сприймати музику, виконуючи відповідні рухи | Формувати вміння дітей виконувати рухи під музику за демонстрацією дорослого, наслідувати рухи дорослого. Учити виконувати нескладні танцювальні образні рухи з предметами | Учити дітей звуконаслідувати спів дорослого та підспівувати йому. Розвивати емоційний відгук на пісню. Учити виконувати рухи за текстом пісні, наслідуючи дорослого | Учити починати гру після музичного вступу за демонстрацією дорослого. Учити наслідувати гру дорослого і закінчувати гру разом із музикою |
III. Закріплення (2 і більше) | Розвивати інтерес до музики, музичну пам'ять. Виховувати бажання слухати музику | Виховувати бажання рухатися під музику. Виховувати задоволення від спільної діяльності із дорослим | Учити впізнавати пісню, співати із задоволенням, виконувати пісню із рухами. Розвивати співочий голос. Виховувати інтерес до співу | Учити впізнавати музичний інструмент за його звучанням. Виховувати позитивні емоції. Виховувати інтерес до цього виду діяльності |
Четвертий рік життя
Етапи роботи | Вид музичної діяльності: слухання музики | Вид музичної діяльності: музично-ритмічні рухи | Вид музичної діяльності: співи | Вид музичної діяльності: гра на муз. інструментах |
І. Ознайомлення (1 заняття) | Вступна бесіда, первинне прослуховування. Учити дітей уважно слухати музику під початку до кінця. Розвивати емоційний відгук на музику. Визначення дітьми характеру музики за допомогою дорослого | Знайомство з таночком, грою, вправою (музикою і рухами), які демонструє дорослий. Учити визначати характер танцю, рухів. Розповісти і зацікавити дітей змістом гри, танцю, вправи, Активізувати дітей до виконання музично-ритмічних рухів | Вступна бесіда, ознайомлення з піснею (виконання дорослим), визначення характеру за допомогою дорослого, пояснення нових слів. Заохочувати дітей до співу | Ознайомлення з музичним інструментом, з прийомом гри на ньому. Ознайомлення з музичним супроводом і виконання твору дорослим. Зацікавити дітей грою на музичних інструментах |
II. Розучування (2 і більше) | Учити дітей розрізняти початок і кінець музичного твору, згадувати його назву. Розвивати вміння вслуховуватись в музику. Учити розуміти зміст музичного твору, правильно сприймати його характер. Поповнювати запас слів, що характеризують музику | Учити дітей ритмічно рухатись відповідно до характеру музики, наслідувати рухи дорослого, виконувати різні рухи з предметами в парі, в колі, врозтіч. Учити запам'ятовувати послідовність рухів, відображати в рухах зміни в музиці (динаміка, темп, регістр), відмічати в рухах зміну частин. Розвивати танцювальні навички, здібності, почуття ритму | Учити співати разом із дорослим, не вигукуючи окремі склади і слова, співати природним голосом. Учити разом із дорослим починати і закінчувати пісню. Спонукати вимовляти співучим голосом пісенні інтонації. Учити виконувати рухи за текстом пісні, наслідуючи дорослого і самостійно | Учити правильно тримати музичний інструмент, опанувати прийом гри на ньому. Учити грати ритмічно, спільно починати та закінчувати гру. Розрізняти звучання контрастних за тембром музичних інструментів. Розвивати пізнавальну активність, музичний слух |
III. Закріплення (2 і більше) | Учити впізнавати та називати знайомий твір. Виховувати слухацьку культуру. Розвивати музичну пам'ять | Стимулювати брати участь у рухливому музикуванні. Розвивати вміння виконувати творчі завдання. Виховувати інтерес до музично - ритмічної діяльності | Учити дітей упізнавати пісню за мелодією, співати без супроводу, за підтримки голосу дорослим, співати хором та групами, дотримувати темп пісні. Розвивати вміння виразно співати. Виховуватистійкий інтерес та любов до співу | Розвивати навички гри на музичних інструментах. Виховувати позитивні емоції. |
П’ятий рік життя
Етапи роботи | Вид музичної діяльності: слухання музики | Вид музичної діяльності: музично-ритмічні рухи | Вид музичної діяльності: співи | Вид музичної діяльності: гра на муз. інструментах |
І. Ознайомлення (1 заняття) | Вступна бесіда, первинне прослуховування. Учити дітей слухати і усвідомлювати емоційний зміст музики. Визначення дітьми характеру музики і його змін за допомогою дорослого | Знайомство з танком, грою, вправою (музикою і рухами), які демонструє дорослий. Учити визначати характер музики і його змін у танцю, рухах. Визначати частини танцю, змісту гри. Наслідувати рухи за дорослим. Прищеплювати бажання брати участь у музично-ритмічній діяльності | Вступна бесіда, ознайомлення з піснею (виконання дорослим), усвідомлення змісту пісні. Характеризування пісні за допомогою дорослого. Учити визначати структуру пісні: вступ, закінчення, заспів, приспів | Ознайомлення і музичним інструментом, особливостями тембрового звучання, з прийомом гри на ньому. Ознайомлення з музичним супроводом і виконання твору дорослим. Викликати бажання грати на дитячих музичних інструментах |
II. Розучування (2 і більше) | Розвивати дітей вміння характеризувати музику самостійно, поповнювати їхній словниковий запас. Учити розрізняти відтінки настрою музики, його зміни, усвідомлено сприймати форму музичного твору, його жанрову належність; помічати засоби музичної виразності | Розвивати рухливу пам'ять, формувати вміння виконувати різноманітні танцювальні рухи під музику. Координувати свої рухи з партнером, рухатися без напруження рук і ніг. Виразно передавати характерні особливості різних образів. Розвивати вміння комбінувати невеликі танцювальні композиції. Учити орієнтуватись у танцювальному просторі, займати підготовчі позиції до танцю; у грі — дотримуватись правил. У хороводах та іграх вчити співвідносити спів із рухами | Учити чути вступ, починати співати вчасно із дорослим і самостійно. Розвивати вокально-хорові навички: чисто інтонувати мелодію, правильно брати дихання, чітко проспівувати текст. Учити співати виразно, природнім голосом, виконувати динамічні відтінки. Розучувати рухи до співу | Розвивати навички гри на музичних інструментах. Учити правильно відтворювати нескладні ритмічні малюнки, розвивати почуття метро-ритму. Формувати вміння грати в ансамблі. Учити уважно стежити за музичним супроводом, починати та закінчувати гру у потрібному музичному фрагменті |
III. Закріплення (2 і більше) | Розвивати творчу активність. Виховувати естетичні почуття, слухацьку культуру. Розвивати музичну пам'ять. Учити впізнавати твір за уривком | Учити виконувати рухи активно, у характері музики, удосконалювати танцювальні рухи. Учити виконувати нескладні творчі завдання. Виховувати задоволення від спільної діяльності із однолітками. Виховувати танцювальну культуру, емоційне ставлення до танцю | Учити виконувати пісню у характері, впізнавати її за уривком, мелодією чи акомпанементом. Учити співати індивідуально, дуетом, хором. Виконувати нескладні творчі завдання, розвивати творчу активність, співочий голос, музичний слух. Виховувати любов до співу, особисте ставлення до пісні, виконавську культуру | Розвивати навички гри на музичних інструментах. Формувати загальну музичність, стійкий інтерес до цього виду діяльності |
Шостий рік життя
Етапи роботи | Вид музичної діяльності: слухання музики | Вид музичної діяльності: музично-ритмічні рухи | Вид музичної діяльності: співи | Вид музичної діяльності: гра на муз. інструментах |
І. Ознайомлення (1 заняття) | Вступна бесіда, подання коротких відомостей про композитора, первинне прослуховування. Учити дітей слухати та усвідомлювати емоційний зміст музики. Визначення дітьми характеру музики і його змін | Знайомство з танком, грою, вправою (музикою і рухами), які демонструють дорослий або дитина. Початкове розучування рухів. Учити усвідомлювати характер музики, його відтінки і зміни у танцю, рухах. Прищеплювати бажання займатися музично-ритмічною діяльністю | Вступна бесіда, ознайомлення з піснею (виконання дорослим, можливо із підготовленою заздалегідь дитиною-солістом, або у аудіо запису). Учити усвідомлювати зміст пісні, характеризувати її. Учити визначати структуру пісні: вступ, закінчення, заспів, приспів. Учити дітей відповідати на запитання за змістом пісні | Ознайомлення і музичним інструментом, із прийомом звукоутворення та гри на ньому. Ознайомлення з музичним супроводом і виконання твору дорослим, можливо за участі заздалегідь підготовленої дитини. Учити визначати характер, форму твору |
II. Розучування (2 і більше) | Учити дітей розрізняти настрій музики, його зміни, емоційні відтінки. (Діти знаходять риси спільного і відмінного в характері частин, фраз, окремих інтонацій твору.) Учити розрізняти й називати жанрову приналежність музичного твору (марш, танок, пісня), його структуру (дві чи три частини та ///.); визначати засоби музичної виразності: темп, регістри, динаміка. Розвивати вміння порівнювати знайомі твори контрастного або схожого характеру | Учити виразно передавати елементи музично-ігрового образу, самостійно реагувати на зміну частин, фраз. Формувати вміння відображати особливості музичної мови в русі. Учити перебудовуватись у фігури танцю, орієнтуватись у структурі танцю. Удосконалювати танцювальні вміння і навички. Розвивати творчу ініціативу та самостійність. Учити дітей рухатись вільно, легко, чітко, без напруження | Учити інтонаційно правильно співати пісні з музичним супроводом і без нього, злагоджено співати поодинці, по двоє, троє та групою дітей; співати пісні із заспівувачами. Передавати голосом характер музики (динаміку, темп). Відрізняти на слух інтонаційно чистий та не чистий спів інших. Удосконалювати вокально-хорові навички, розвивати правильне звукоутворення | Учити грати в характері музики. Розвивати музично-виконавські здібності. Розвивати навички та уміння гри на музичних інструментах. Учити правильно відтворювати мелодію та ритм музики, розвивати вміння грати в ансамблі. Звертати увагу на характерне виконання музичної п’єси. Опанувати навички елементарної імпровізації |
III. Закріплення (2 і більше) | Розвивати творчу активність. Учити виконувати завдання творчого спрямування. Виховувати у дітей емоційне сприймання мистецтва. Розвивати естетичний смак | Учити самостійно виконувати танок, вправу, гру. Розвивати танцювальну творчість. Акцентувати увагу на образному виконанні танцю. Виховувати задоволення від спільної діяльності із однолітками. Виховувати танцювальну культуру | Учити виконувати пісню без допомоги дорослого, вчасно виконувати рухи за текстом пісні. Передавати засобами виразності у співі відтінки настрою, та своє особисте ставлення до пісні. Учити упізнавати пісню за мелодією, уривком, ритмом, акомпанементом. Розвивати пісенну творчість. Виховувати естетичний смак, виконавську культуру | Удосконалювати навички гри на музичних інструментах. Виховувати радість від спільної музичної виконавської діяльності. Виховувати музичний смак |
Музика - це мова почуттів (Ліна Костенко)
Гарна музика завжди перемагає невдачу (Джек Венс)
Запитайте, яка музика може зробити людину вільною. І я відповім: та, яка відбере у неї всю серйозність і нагадає, що у ній до цих пір живе дитина (Джон Леннон)
"Козацькому роду нема переводу"